
Fra januar 2026 innføres ny ordning der alle utleggstrekk samles hos én namsmyndighet. Utleggstrekk innebærer at arbeidsgiver pålegges å trekke en del av lønnen til dekning av et krav mot arbeidstakeren. I dag kan arbeidstaker ha utleggstrekk fra flere aktører samtidig og det er lett å miste oversikten. De ulike aktørene snakker heller ikke sammen og noen opplever derfor at samlet trekk blir for høyt.
Fra 2026 vil Skatteetaten starte arbeidet med å overføre alle til en ordning med samordnet utleggstrekk. Selv med flere ulike krav mot arbeidstakeren, blir det kun ett samlet trekk i lønn. Dette betyr at du som arbeidsgiver ikke behøver å forholde deg til mer enn ett trekk, og informasjon om dette trekket vil kunne hentes rett inn i lønnssystemet av regnskapsfører før lønnskjøring.
Skatteetaten vil bruke de neste årene på å få alle over på den nye ordningen. I overgangsperioden fra 2026 til 2029 vil din bedrift kunne ha arbeidstakere med utleggstrekk fra både ny og gammel ordning. Vi bistår med å holde orden på dette, slik at trekkene blir gjennomført og innrapportert riktig.